Als je kind zich niet (zo snel) ontwikkelt

Alternatieven voor ontwikkeling die passen bij jouw kind

Ieder kind is anders. Speelt, leert en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier.

Maar wat als een kind écht niet wil lezen of totaal niet van bewegen houdt? Er zijn dingen die we allemaal moeten leren, of we dat nu leuk vinden of niet… Bij Doomijn beloven we: wij zien je. Met al je talenten, je eigenheid én je eigenzinnigheid. Daarom vinden we altijd een creatieve manier om toch aan de slag te gaan met de ontwikkeling van ieder kind.

We nemen even Jurre (2) als voorbeeld. Deze stoere dreumes is gék op alles wat met auto’s te maken heeft.

Als je hem ziet, heeft hij in beide handen steevast een autootje geklemd. Mee in bad, naar bed of aan tafel bij het eten: de wereld van Jurre draait om auto’s. Wat Jurre niet zo leuk vindt, is knutselen. Lijnen en vormen maken in allerlei kleuren. Of stilzitten voor een verhaaltje; racen door de kamer is toch véél leuker? Ook in de speeltuin zit hij liever op de grond met zijn auto’s dan op de schommel, want die is toch wel erg hoog...

Een stap in ontwikkeling

Hoe leuk die mooi gekleurde voertuigen ook zijn; op andere vlakken zijn er dingen die óók belangrijk zijn om te leren. Wat denk je dat Jurre nodig heeft om die volgende stap te kunnen zetten in zijn ontwikkeling? Juist! Die auto’s. Want om nieuwe ontdekkingen te stimuleren, is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld en de onderwerpen waar een kind zelf mee bezig is. We kijken daarom samen met Jurre naar wat hem boeit, waar hij mee bezig is, waaraan hij plezier beleeft en waardoor hij de tijd vergeet. Deze interesse helpt hem om zich te ontwikkelen op allerlei gebieden. Loop jij er ook tegenaan dat jouw kind alleen belangstelling heeft voor één ding? Misschien wil jouw dochter alleen maar tekenen, is ze fan van Paw Patrol of doet jouw zoon niets anders dan uren bouwen met Lego. Dan kan het lastig zijn om ontwikkeling op andere vlakken te stimuleren.

Alternatieven

Wil jij je zoon of dochter helpen om tóch stappen te zetten in de dingen die lastiger zijn? Bedenk dan eens hoe je hun lievelingsspeelgoed of -onderwerp hierbij kan gebruiken! Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat een autofanaat als Jurre zich op andere vlakken ontwikkelt, daag je hem met een alternatief uit op een manier die past bij wie hij is en bij wat hij nodig heeft. Onderstaande tips kun je uiteraard ook bij een andere ‘obsessie’ dan auto’s toepassen. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en ondersteun hem of haar daarin; dat is het allerbelangrijkst!

Taal en spraak

Een dreumes die gek is op het rijden met auto’s, luistert met meer interesse naar een verhaaltje over auto’s en andere voertuigen. Zoek een leuk boek met dit thema om voor te lezen, of verzin zelf een spannend verhaal. Misschien ken je er zelfs een liedje bij!

Fijne motoriek

Bouw samen een garage voor de auto’s van blokken, plankjes en andere dingen die jullie kunnen vinden. En als de toren omvalt, begin je gewoon opnieuw: hoe wordt het bouwwerk steviger? Wees creatief en laat de fantasie de vrije loop.

Fysieke ontwikkeling

Die hoge glijbaan is ineens een stuk minder spannend als de auto éérst naar beneden mag roetsjen. Neem de interesse van jouw kind mee in het spel, zo wordt buitenspelen een feestje!

Creativiteit

Met een groot vel papier en verf in allerlei kleuren maakt de auto van jouw kind de mooiste patronen. Rijd ermee door de verf en maak sporen, of schilder samen een plattegrond met wegen en gebouwen. Zo ontdekt jouw kind de eigenschappen van verf en leert het op zijn eigen manier creatief te zijn. Deze tips kun je uiteraard ook bij een andere ‘obsessie’ dan auto’s toepassen. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en ondersteun hem of haar daarin; dat is het allerbelangrijkst!

Cognitie

‘Hoeveel auto’s tel je?’ ‘Zet ze eens van klein naar groot; welke komt eerst?’ ‘Wat zijn de kleuren van deze auto’s?’ Misschien herkent jouw kind zelfs wel de logo’s van verschillende automerken. Met een paar eenvoudige vragen leert jouw kind spelenderwijs een heleboel.

Tips: zo leef je ‘in het nu’